.
.
Her-ingebruikneming van het kerkgebouw Het gebouw wordt vanaf 5 juli 2020 weer in gebruik genomen voor zondagse kerkdiensten van de eigen gemeente. De ingebruikname duurt zolang dit door de overheid is toegestaan. Er wordt per zondag één dienst gehouden. De aanvangstijd, volgens de gebruikelijke wintertijdsregeling, is 10.00 u. Ten behoeve van deze diensten worden de volgende ruimten van het gebouw benut:
Tijdens de dienst aanwezige functionarissen :
Zingen Vanwege besmettingsgevaar wordt conform de instructies van het RIVM tijdens de dienst niet gezongen. Situatieomschrijving van de kerkzaal: De kerkzaal heeft één brede toegangsdeur en 16 doorlopende niet verplaatsbare zitbanken. De kerkzaal heeft voorin een podium met een eigen toegangsdeur, een vaste kansel voor de predikant en een liturgietafel t.b.v. de lector en ouderling van dienst. De zitbanken in de kerkzaal zijn verdeeld in 2 blokken gescheiden door een 2m breed gangpad. Aan weerszijde van de zitbanken bevindt zich een 2m breed van voor naar achter doorlopend gangpad. De minimaal vereiste 1,5m onderlinge afstand tussen de kerkgangers in de kerkzaal wordt als volgt gerealiseerd:
Dit is ruim voldoende voor een reguliere zondagse kerkdienst plus eventuele onverwachte gastbezoekers. Looproute en procedure bij binnenkomst en vertrek. - Het toegangspad van de straat naar de hoofdingang van het kerkgebouw is voorzien van 1,5m afstandsmarkeringen. - De looproute van de hoofdingang door de hal naar de deur van de kerkzaal eveneens. - Zowel de hoofdingangsdeur van het gebouw als de toegangsdeur van de kerkzaal zijn vanaf 9 uur, een half uur voor aanvang van de dienst, geopend. De kosters zijn verantwoordelijk voor een ordelijk verloop bij het binnengaan en verlaten van de kerk. Bij iedere dienst zijn 2 dienstdoende kosters aanwezig. Taken van de koster bij de hoofdingang :
- Na afloop van de dienst verlaten de kerkgangers, met inachtneming van de 1,5m regel, bank na bank het kerkgebouw. Te beginnen bij de achterste bank. - Er worden geen handen geschud. - De looproute is omgekeerd als die bij binnenkomst. - Het kerkgebouw wordt afgesloten door de dienstdoende kosters. Collecteren - In de hal bevindt zich een standaard met daarin een drietal collectezakken. Tijdens het uitgaan van de kerk kan hierin collecte-geld of -coupons gedeponeerd worden. - Na de collecte worden de collectezakken door de dienstdoende diaken verzameld, gedurende 1 week elders opgeslagen en pas de volgende zondag geleegd en geteld. Hygiëne / Gebouw-ventilatie - Voorafgaand aan de dienst wordt door de kosters zowel de kansel, de lessenaar op de liturgietafel, alsmede het bedieningsconsole van het beamerteam gedesinfecteerd. - Het orgel wordt, waar noodzakelijk, door de organist van dienst gedesinfecteerd. - In de entree/hal staat bij binnenkomst desinfecterende hand-gel ter beschikking. - In de toiletruimte staan reinigingsmiddelen ter beschikking om na ieder toiletgebruik de handen te kunnen wassen en het toilet te desinfecteren. - Het desinfecteren van alle tijdens de dienst gebruikte zaken en ruimtes wordt in de loop van de week uitgevoerd door het schoonmaak-team van dienst. - De bovenvensters aan weerzijden van de kerkzaal worden de avond voor de dienst geopend en blijven tijdens de dienst geopend waardoor voldoende ventilatie gewaarborgd is. Uitnodigingsbeleid / registratie kerkbezoekers: De leden worden in de week voorafgaande aan de eerste kerkdienst op 5 juli collectief als volgt uitgenodigd:
Bij aanvang van iedere kerkdienst wordt bij binnenkomst een presentielijst bijgehouden. Deze lijsten worden bewaard zolang de noodverordening van kracht is. De lijsten kunnen desgevraagd (en uitsluitend) aan het RIVM ter beschikking gesteld worden. De presentielijsten worden definitief vernietigd na afloop van de noodverordening. Publicatie Dit gebruiksplan wordt als volgt gepubliceerd:
Dit gebruiksplan zal door de kosters in samenwerking met het college van kerkrentmeesters met regelmaat worden geëvalueerd. Eventueel daaruit voortvloeiende aanpassingen aan dit plan worden met de leden van de gemeente gecommuniceerd volgens bovenstaande publicatie route. Instructies voor bijzondere bijeenkomsten zoals avondmaalsvieringen, doopdiensten, begrafenissen worden per gebeurtenis opgemaakt en conform bovenstaande publicatie instructie gecommuniceerd. | ||
terug | ||